Na początek zastanów się, czy:
korzystasz z jednego źródła wiedzy?
rozrywki szukasz na jednym portalu?
robisz zakupy wyłącznie stacjonarnie?
masz konto tylko na jednym medium społecznościowym?
pytasz o opinię wyłącznie rodzinę i znajomych?
Pewnie na większość, o ile nie na wszystkie te pytania, Twoja odpowiedź brzmi: „NIE”. Każda z nas codziennie korzysta z wielu kanałów komunikacji, informacji i sprzedaży. Dlaczego więc ograniczasz się w swoim biznesie tylko do jednego?
Wielokanałowość to strategia marketingowa, która polega na wykorzystaniu kilku różnych kanałów w celu dotarcia do klientów. Według badań firmy wykorzystują średnio 3-4 kanały komunikacji.
Jakie cele realizują dzięki tej strategii?
1.Zwiększenie świadomości i widoczności marki
Fakt: Klient potrzebuje od sześciu do ośmiu interakcji z Twoją marką, zanim coś od Ciebie kupi.
Spotyka Cię w wielu miejscach, gdzie dzielisz się z nim doświadczeniami, edukujesz, rozumiesz jego problemy. Spędza z Tobą czas, a Twoim zadaniem jest to, aby ten czas i liczbę interakcji zwiększać. Budujesz swoją obecność online, a ludzie zaczynają Cię rozpoznawać, lubić i Ci ufać. Ostatecznie przejdą do zakupu.
2. Ułatwienie klientom kontaktu i zakupu produktów/usług
Fakt: Zanim klient podejmie decyzję zakupową, często porównuje dostępne oferty, aby wybrać tę najkorzystniejszą.
Szuka opinii w Google, czyta komentarze na różnych portalach, używa porównywarek cenowych. Jeżeli waha się lub potrzebuje dokładniejszych informacji, szuka informacji bezpośrednio u Ciebie. Aby mógł je uzyskać, odwiedza Twoją stronę internetową, czyta szczegóły oferty. Musi mieć możliwość kontaktu poprzez różne kanały: formularz na stronie, wiadomości prywatne, telefon, e-mail czy czat. Nie wystarczy jednak, że zapewnisz mu taką możliwość. Aby zdobyć klienta, i Ty musisz tam być. Zadbać tak kompleksowo o jego obsługę, aby kupił właśnie od Ciebie. Liczy się tu czas i jakość.
3. Zwiększenie zaangażowania i lojalności klientów
Fakt: Utrzymanie stałego klienta jest 6-7 razy tańsze niż pozyskanie nowego. Warto o tym pamiętać.
Dlatego też inwestowanie w e-mail marketing czy posprzedażową obsługę ma ogromne znaczenie. Możesz wykorzystać różne kanały komunikacji do skalowania swojego biznesu, zwiększenia sprzedaży, budowania nowych ścieżek klienta, które zapewnią Ci stabilny zysk. Każdy lojalny klient jest na wagę złota.
4. Dbanie o doświadczenia klienta poprzez spójne komunikaty
Fakt: Niezależnie od tego, który kanał komunikacji czy punkt styku z Twoją marką klient wybierze, powinien otrzymać te same informacje, ten sam poziom obsługi i to samo doświadczenie w każdym z nich.
Jakie kanały masz do wyboru i jak je możesz wykorzystać?
Kanały marketingowe możemy podzielić na kilka głównych kategorii:
Social Media - dzięki nim nawiążesz relację, zbudujesz zaufanie, świadomość marki, jej wizerunek. Dodatkowo użyjesz ich przy prowadzeniu kampanii reklamowych, sprzedażowych oraz w bezpośredniej interakcji z klientami. Instagram, Facebook, LinkedIn czy TikTok - każde z nich ma swoje cele, charakter i różne społeczności. Pamiętaj o tym, aby dostosować odpowiednio treści pod daną platformę.
Strona internetowa - przedstawienie oferty i sprzedaż:
Sklep online: Główne miejsce sprzedaży Twoich produktów/usług ze szczegółowymi informacjami, opiniami klientów, opcjami zakupu/płatności/dostawy.
Strona wizytówkowa: Zaprezentuj swoją markę, jej misję, wartości oraz ofertę opisaną językiem korzyści. Zapewnij szybki dostęp do danych kontaktowych m.in. do formularza.
Landing page: Strona, którą oprócz celu sprzedażowego możesz wykorzystać do zapisu na webinar/wydarzenie/pobranie darmowego lead magnetu.
Blog - pozycjonowanie strony:
Artykuły: Publikuj treści, które edukują, pomagają klientom zrozumieć, jak używać Twoich produktów, dlaczego warto korzystać z Twoich usług. Podaj przykłady sukcesów klientów (case study), które zbudują zaufanie do Ciebie i pokażą realne korzyści płynące z oferty.
Newsletter - utrzymywanie relacji i sprzedaż:
Kampanie e-mail marketingowe: Regularny newsletter, dzięki któremu nawiążesz relacje, zbudujesz zaufanie, zapytasz o opinie. To również kanał sprzedaży, którym możesz przekazywać informacje o nowościach, promocjach, specjalnych ofertach.
Personalizacja i segmentacja: Masz możliwość dostosowania treści do indywidualnych potrzeb i preferencji swoich klientów, co zwiększa ich zaangażowanie i lojalność. Możesz segmentować bazę klientów m.in. na podstawie zainteresowań, historii zakupów.
Automatyzacja: Klient nie sfinalizował zakupu produktu? Skorzystasz z automatyzacji odzyskującej porzucone koszyki. Szerokie zastosowanie ma również w sprzedaży permanentnej i kampanijnej, a przede wszystkim w planowaniu ścieżek klienta.
Landing page/Okienka wyskakujące pop-up: Stworzysz proste strony sprzedażowe oraz formularze zapisu np. na newsletter/wydarzenie.
Podcast - edukowanie, budowanie wizerunku eksperta oraz społeczności, generowanie leadów.
Publikując wartościowe treści, możesz jednocześnie promować swoje usługi/produkty, które są powiązane tematycznie z danym odcinkiem.
Google - zwiększanie zasięgu:
Wizytówka: Pojawisz się w wynikach wyszukiwania online, a także tych lokalnych na mapie; szybko dostarczysz klientowi najważniejsze informacji o firmie, adres, dane kontaktowe, godziny otwarcia. Masz możliwość publikowania aktualności, informacji o promocjach.
Opinie: Zbudują zaufanie do Twojej firmy, co wpłynie na wzrost sprzedaży.
Nie musisz korzystać ze wszystkich kanałów, ale musisz być tam, gdzie jest Twój klient.
Twój plan działań:
Wybierz odpowiedni kanał social media.
Zainwestuj w stronę internetową, gdzie klient spędzi z Tobą więcej czasu. Zadbaj o jej wypozycjonowanie, aby łatwiej było znaleźć Cię w sieci.
Zacznij od razu budować własną bazę kontaktów, korzystając z newslettera. Zapewnisz sobie niezależność i bezpieczeństwo na wypadek gdyby Twój profil na platformie społecznościowej został zablokowany lub usunięty. Nadal będziesz mieć bezpośredni kontakt z klientami poprzez newsletter.
Obserwuj, które kanały najlepiej działają, korzystając z udostępnionych Ci danych analitycznych. Testuj, optymalizuj i dostosowuj strategię tak, aby wybrane kanały przynosiły oczekiwane efekty.