Zastanów się przez chwilę, jak działasz w swoim biznesie: masz wiele planów i strategii, czy jesteś skupiona na jednym konkretnym celu? W szybko zmieniającym się świecie łatwo jest wpaść w pułapkę wielozadaniowości i ulec chęci realizowania zbyt wielu różnych pomysłów jednocześnie. Jednak to właśnie skoncentrowanie się na tym, co robisz najlepiej, może okazać się kluczem do sukcesu.
Jim Collins w swojej książce „Good to Great” przyrównuje firmy do zwierząt, a dokładnie do lisa i jeża. Lis jest sprytny, zna wiele strategii, ma wiele planów i próbuje różnych sposobów, aby złapać jeża. Ma sporo umiejętności, ale tak naprawdę w niczym nie jest świetny. Jeż natomiast jest skupiony i zna jedną skuteczną strategię. Za każdym razem, gdy spotyka lisa, zwija się w kulkę, a jego kolce odstraszają napastnika. I w tym co robi, jest świetny.
Jak możesz wykorzystać tę koncepcję w swoim biznesie?
Koncepcja jeża oparta jest na prostocie i naprawdę głębokim zrozumieniu własnych mocnych stron. Powiedzmy sobie szczerze: nie warto rozwijać czegoś, w czym nie możesz być świetna. Dlaczego? Tego dowiesz się za chwilę.
Aby dojść do tego, na czym powinnaś się skupić, aby osiągnąć sukces, musisz odpowiedzieć sobie na pytania z trzech obszarów:
Co kochasz robić?
Co naprawdę Cię pasjonuje, inspiruje i motywuje?
Co sprawia Ci największą radość i satysfakcję?
W jakich sytuacjach czujesz się najbardziej zaangażowana i pełna energii?
Jakie tematy, wartości lub idee są dla Ciebie najważniejsze?
2. W czym możesz być najlepsza?
Jakie masz unikalne umiejętności i talenty?
W czym czujesz się najbardziej kompetentna?
Co wyróżnia Cię na tle innych osób w Twojej branży?
Jakie masz doświadczenie, które może być Twoim atutem?
Jakie są Twoje największe osiągnięcia i sukcesy?
Jakie potrzeby lub problemy rozwiązujesz?
Czego Twoi klienci potrzebują i cenią najbardziej?
Z czego jesteś najbardziej dumna w swojej dotychczasowej karierze?
3. Co przyniesie Ci pieniądze?
Jakie produkty lub usługi możesz oferować, które będą miały wartość dla innych?
Co wyróżni Twoją ofertę spośród innych tak, że klient będzie w stanie zapłacić za nią więcej?
Jaka jest Twoja unikalna propozycja wartości?
Co mogłabyś robić lepiej i inaczej niż konkurencja?
Jakie potrzeby Twoich klientów nie są zaspokojone?
Masz to? Wybierz teraz te, które jednocześnie kochasz robić, w których możesz być najlepsza i które sprawią, że będziesz zarabiać.
Zastanawiasz się, dlaczego muszą spełniać wszystkie trzy warunki?
Jeżeli robisz to, co kochasz i w czym możesz być najlepsza, ale nie zarabiasz na tym, to jest to hobby.
Jeżeli dobrze zarabiasz, robiąc rzeczy, w których możesz być najlepsza, ale nie masz w tym pasji, możesz szybko się wypalić.
Jeżeli jesteś w stanie zarabiać dobrze na czymś, co kochasz robić, ale w czym nie możesz być najlepsza, zbudujesz dobrą firmę, ale nie świetną.
Stworzenie koncepcji jeża nie jest łatwym zadaniem, ale warto się go podjąć, aby skutecznie budować markę. Dużo łatwiej będziesz podejmować decyzje, dzięki którym wyróżnisz się na tle konkurencji.
Które firmy są jeżami?
Firma: Apple
Strategia Jeża: Koncentruje się na tworzeniu intuicyjnych i innowacyjnych produktów. Skupia się na kilku kluczowych produktach, zamiast rozpraszać się na wiele różnych projektów.
Firma: Lush
Strategia Jeża: Producent ręcznie robionych, naturalnych kosmetyków do pielęgnacji ciała i włosów, co przyciąga świadomych ekologicznie konsumentów.