top of page

Treści generowane przez użytkowników - dlaczego Twoja marka ich potrzebuje?

Zdjęcie autora: Karolina OrzechowskaKarolina Orzechowska

Co daje Ci poczucie pewności, że wybierasz właściwy produkt lub usługę? Dla większości z nas odpowiedź jest prosta: opinie innych.


Dowód społeczny (social proof) to zjawisko, kiedy nasze decyzje są kształtowane przez to, co robią lub mówią inni. Lubimy podążać za tłumem, kopiować i szukać potwierdzenia w tym, jak zachowują się ludzie – zwłaszcza ci, z którymi chcemy się identyfikować lub do których chcemy się upodobnić. Lubimy czuć się częścią większej CAŁOŚCI. To jak kupowanie książki, która jest bestsellerem lub wybieranie restauracji, gdzie jest tłum klientów, a nie tej świecącej pustkami. Znasz to? 


Treści generowane przez użytkowników (UGC) są jednym z narzędzi dowodu społecznego. UGC to wszystko to, co konsumenci tworzą sami – zdjęcia, filmy, recenzje na temat produktu czy usługi. W erze mediów społecznościowych i łatwego dostępu do informacji treści te stają się KLUCZOWYM elementem w budowaniu wizerunku marki. Gdy widzimy zdjęcia osób chwalących zakupione produkty, efekty wykonanych usług, ich recenzje, nasza decyzja zakupowa staje się znacznie łatwiejsza. Działa to na zasadzie psychologicznej – skoro inni są zadowoleni, to dlaczego ja miałabym nie być?


Nie ma co się oszukiwać – bardziej wierzymy klientom niż samym markom. Dlatego przed zakupem tak chętnie szukamy zdjęć, filmów czy opinii. W świecie przepełnionym ofertami i reklamami, prawdziwe, autentyczne doświadczenia innych ludzi stają się najcenniejszym źródłem informacji.


Co dokładnie nami kieruje? 

  • Aż 89% osób szuka zdjęć produktów/usług, aby zobaczyć, jak wyglądają w rzeczywistości.

  • Dla  81% Millenialsów (osób urodzonych w latach 1981-1996) i 79% osób z pokolenia Z (urodzonych w latach 1997-2012) takie materiały są bardziej autentyczne i prawdziwe niż te tworzone przez markę.

  • 61% konsumentów twierdzi, że znacznie chętniej kupią produkt, którego recenzje zawierają zdjęcia i filmy. 


Istnieją pewne branże i kategorie produktów/usług, w których treści wizualne generowane przez użytkowników są szczególnie pomocne dla kupujących. Należą do nich głównie branża odzieżowa oraz kategorie zdrowie i uroda.

Kiedy marka potrafi skutecznie wykorzystać UGC, zyskuje nie tylko na wiarygodności, ale także na lojalności klientów, którzy czują, że są częścią większej społeczności. Bo, jak wiesz, RELACJE są naprawdę ważne.


No dobrze, ale jak zdobyć więcej UGC?

Wbrew pozorom pozyskiwanie takich treści może być naprawdę proste. Oto kilka sprawdzonych sposobów, jak zachęcić klientów do ich tworzenia:


1. Po prostu poproś klientów o opinie/feedback

Najłatwiejszym sposobem jest bezpośrednie poproszenie klientów o podzielenie się swoimi doświadczeniami. Daj im znać, że ich opinia jest dla Ciebie bardzo ważna i wpływa na rozwój Twojej marki. Zachęć do reakcji, komentowania, oznaczenia Cię na relacji. To naturalnie poprowadzi do tworzenia UGC. Przykład: Wysyłasz produkty? Zadbaj o opakowanie, bilecik z podziękowaniem i prośbą o opinie, oznaczenie.


2. Udostępniaj przykłady i inspiruj

Pokaż swoim klientom, jak inni używają Twoich produktów lub jakie wnioski/efekty mają po skorzystaniu z Twoich usług. Udostępnianie na swoich mediach społecznościowych lub stronie internetowej treści stworzonych przez użytkowników działa jak paliwo do dalszego tworzenia. Kiedy inni zobaczą, że ich treści mogą trafić na Twój oficjalny profil lub stronę, chętniej będą się nimi dzielić. Tu zasięg organiczny i tym samym reklama działa w obie strony! Przed opublikowaniem opinii, najpierw zapytaj o zgodę.


3. Zaoferuj coś w zamian

Inną motywacją mogą być kupony rabatowe w zamian za recenzję, zdjęcie czy film. To nie musi być nic wielkiego, ale klienci poczują się docenieni.


Pamiętaj, że UGC to nie tylko narzędzie marketingowe, ale także sposób na budowanie SILNEJ SPOŁECZNOŚCI wokół Twojej marki. Uwierz mi, warto.



treści generowane przez użytkownika UGC






Źródło danych statystycznych: Power Reviews

476 wyświetleń

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page