Neuromarketing — definicja, cechy i zastosowanie
- Karolina Orzechowska

- 23 lis
- 3 minut(y) czytania
Czy zadawałaś sobie kiedyś pytanie, co sprawia, że kupujesz od tej, a nie innej marki? Dlaczego jedna reklama ma to „coś”, co Cię porusza i zachęca do reakcji (np. zakupu), a obok innej przechodzi obojętnie (i po chwili zapominasz o jej istnieniu)? Odpowiedzi na te pytania ma… Twój mózg.
Żeby lepiej zrozumieć, jakie reakcje w nim zachodzą i jak można nimi zarządzać za pomocą komunikacji — musimy pochylić się nad tematyką neuromarketingu. Czym jest, jak działa i w jaki sposób wykorzystać go w promocji swojej marki? Tradycyjnie — zapraszam do lektury :)!
Co to jest i na czym polega neuromarketing?
Jest to dziedzina, która tak naprawdę spaja w sobie aż 3 różne obszary: neurobiologię, psychologię oraz oczywiście — sam marketing. Być może brzmi to nazbyt „naukowo”, jednak z biegiem zapoznawania się z tym wpisem — zobaczysz, że w praktyce nie jest aż tak straszne.
O ile w tradycyjnym marketingu pomiary skuteczności są czasami subiektywne (np. poprzez zadanie bezpośrednich pytań). O tyle w przypadku neuromarketingu są bardziej obiektywne — analizują bezpośrednio reakcje ciała (w tym w szczególności mózgu). Koncentruje się on na badaniu procesów poznawczych oraz emocjonalnych, które wpływają na nasze decyzje zakupowe.
Cel? Bardzo prosty. Jest nim dążenie do lepszego zrozumienia zachowań konsumenckich, a co za tym idzie — optymalizacja działań marketingowych. A mówiąc po naszemu: skoro wiesz, jak „coś” działa, wiesz również, co zrobić, aby Twoja promocja była efektywniejsza.
Narzędzia i technologie wykorzystywane w neuromarketingu
Od razu uprzedzam, że w tym momencie wychodzimy na trochę wyższy poziom, który dla zwykłego marketingowego śmiertelnika może być odrobinę nieosiągalny. Neuromarketingu nie mierzy się bowiem za pomocą klasycznych wskaźników. Jest zupełnie odwrotnie. Zazwyczaj potrzeba do tego nie tylko wiedzy, ale również technologicznego zaplecza.
Funkcjonalny rezonans magnetyczny (pozwalający obserwować reakcje poszczególnych obszarów mózgu).
Eye-tracking (śledzący ruch gałek ocznych).
Analiza ekspresji twarzy (rozpoznający zmiany).
Pomiar tętna i oddechu (monitorujący ich poziomy i sposoby reakcji).
Badania są zazwyczaj kompleksowe i łączą kilka metod jednocześnie.
Gdzie warto sięgać po jego dorobek? Obszary zastosowania neuromarketingu w praktyce
Wydaje się nieosiągalne? Nie do końca. Fakt, że trudno będzie Ci przeprowadzić takie badania na własną rękę, jeszcze z niczego Cię nie dyskwalifikuje. W końcu możesz skorzystać z dorobku firm, które już się tym zajmują. Warto, bo neuromarketing ma bardzo konkretne zastosowania biznesowe.
Dzięki niemu możesz sprawdzić efektywność konkretnych typów reklam, dowiedzieć się, więcej na temat optymalizowania opakowań produktów czy przestrzeni reklamowych, a nawet poznać techniki kształtowania strategii cenowych czy ulepszanie doświadczeń użytkownika (UX).
Dla kogo jest przeznaczony?
Wiem, co teraz sobie myślisz. „To tylko coś dla dużych korpo”. I po części mogę się z Tobą zgodzić. Jasne, pełna zgoda, że z neuromarketingu mogą korzystać różne działy w sporych organizacjach (marketingu, produktu, sprzedaży, UX itp.), czy też agencje reklamowe lub firmy badawcze.
Ale jak to ma się do Ciebie (czytaj osoby, która działa solo lub prowadzi małą firmę)? Nie musisz prowadzić takich badań, ale z całą pewnością możesz czerpać inspiracje z ogólnych zasad neuromarketingu.
W końcu wiedza o tym, jak działa mózg konsumenta, jak reaguje na kolory, dźwięki, aż wreszcie — w jaki sposób decyzje — jest dostępna. Z powodzeniem jesteś w stanie zastosować ją w marketingu swojej firmy. Sama stosuję je, chociażby
tworząc treści na social media. I wiesz co? Nie narzekam ;)!
Czy to się opłaca? Jakie korzyści biznesowe przynosi neuromarketing?
Wiedza zaczerpnięta z tej dziedzin (a następnie odpowiednio zastosowana) może Ci pomóc w takich obszarach, jak:
Lepszego marketingu (tworzenie treści, które są skuteczne i ich efektywniejsza dystrybucja).
Lepsza alokacja i wykorzystanie pieniędzy na marketing (skoro wiesz, co działa, więc wydajesz mądrzej).
Lepsze zrozumienie klientów (dbasz o ich satysfakcję, więc są lojalni i częściej u Ciebie kupują).
A to wszystko prowadzi do minimalizowania ryzyka (np. niepowodzenia nowej usługi, produktu czy kampanii), większej sprzedaży, budowania przewagi konkurencyjnej oraz… sukcesu w biznesie. Brzmi fajnie, co nie?
Naucz się skutecznej komunikacji na mediach społecznościowych!
Zapisz się na szkolenie indywidualne, dla Twojej grupy lub mentoring. 🚀 Poznaj mój system sprzedaży, dzięki któremu stworzysz skuteczną komunikację sprzedażową dla swojej marki!



