top of page

Sprzedaż w mediach społecznościowych — jak to robić?

  • Zdjęcie autora: Karolina Orzechowska
    Karolina Orzechowska
  • 23 lis
  • 5 minut(y) czytania

Scrollujesz, scrollujesz, ciągle scrollujesz social media i cały czas zachodzisz w głowę, w jaki sposób innym udaje się sprzedawać swoje produkty lub usługi, gdy Ty ledwo wychodzisz „na zero”? Od razu uprzedzam: złoty Graal sprzedaży

w mediach społecznościowych NIE istnieje. Dobra wiadomość jest natomiast taka, że są pewne techniki, wiedza oraz umiejętności, których posiadanie może Ci to ułatwić. Jakie? Zaraz Ci o tym opowiem. Sprawdź, jak skutecznie sprzedawać w social mediach — bez nachalności, autentycznie, a przede wszystkim — w zgodzie z

samą sobą.


Social media jako kanał sprzedaży — tak czy nie?

Jestem obecna (najpierw jako zwykły użytkownik, a teraz już jako przedsiębiorca) w mediach społecznościowych od wielu, wielu lat. Muszę przyznać, że na przestrzeni tego czasu przeszły imponującą przemianę.

Pamiętam, jak jeszcze całkiem niedawno były głównie miejscem do dzielenia się fotkami i nawiązywania kontaktów ze starymi znajomymi. Teraz? Teraz to pełnoprawne narzędzia biznesowe, bez których większość firm po prostu nie ma racji bytu. I nie mówię tu o agencjach marketingowych. Ponad 70% użytkowników odkrywa nowe produkty / usługi i coraz więcej z nich bezpośrednio na platformach społecznościowych robi zakupy — bez wychodzenia do sklepów internetowych.


Na czym polega social selling? Co odróżnia go od klasycznej sprzedaży?

Czym różnią się od tradycyjnych kanałów? W tradycyjnych — wysyłasz przekaz i czekasz na reakcję. W socialach — angażujesz, prowadzisz rozmowę, reagujesz. Klienci przestają być anonimowi. Nie są wyłącznie „płacącymi”. To osoby, z którymi budujesz relacje. Nieraz na decyzję o zakupie potrzebują chwili, w innych wypadkach — trwa to całymi

tygodniami lub miesiącami.

Dowody? Bardzo proszę. Sama wielokrotnie obserwowałam, jak klientki, które śledziły mnie długi czas, w końcu decydowały się na współpracę. Właśnie dlatego, że miałam czas na zbudowanie zaufania.


Które platformy nadają się do tego najlepiej?

  • Instagram - idealna platforma do sprzedaży produktów i usług. Zarówno dla branży beauty, fashion, design, coaching, fotografia, jak i wszelkiej maści usług oraz produktów.

  • Facebook - szeroka grupa demograficzna, szczególnie skuteczny dla lokalnych biznesów i produktów. Porada: warto mieć w zanadrzu budżet na reklamę płatną. Bez tzw. Meta Ads może być Ci ciężko dotrzeć do wymarzonej grupy klientów.

  • LinkedIn - dedykowany obszarowi B2B (w szczególności usług profesjonalnych). Konsulting, szkolenia, produkty cyfrowe. Z uwagi na fakt, że użytkownicy są tam w tzw. trybie zawodowym (chcą uchodzić za ekspertów i profesjonalistów) - wymaga specyficznego podejścia.

  • TikTok - nieco młodsza grupa odbiorców (choć cały czas się to zmienia). Wyśmienita platforma do sprzedaży i promocji produktów. Ważne: trzeba robić video.

Warto wspomnieć o dwóch serwisach, które niekoniecznie kojarzą się wszystkim ze sprzedażą. Są nimi: Pinterest (niedoceniany, a szkoda, bo świetnie wspiera działania sprzedażowe w obszarach związanych z modą i designem) oraz X, czyli dawny Twitter (utożsamiany z polityką, sprawami bieżącymi i często tzw. gównoburzami,

aczkolwiek dla mnie — ma potencjał sprzedażowy w pewnych niszach).


Sprzedaż w socialach. Jak to robić?

Ok, wygląda na to, że teorię mamy już za sobą. Zatem pozwól, że teraz przejdę do konkretów i pokażę Ci, jak krok po kroku budować skuteczną sprzedaż za pomocą mediów społecznościowych.


Krok 1: zidentyfikuj i dotrzyj do swoich idealnych klientów

Najpierw musisz wiedzieć, komu sprzedajesz. Uprzedzając pytania — „wszystkim” albo „tylko kobiety w wieku 25 - 45 lat” — to za mało. Aby robić to naprawdę dobrze — potrzebujesz stworzyć personę. Odpowiedz sobie na pytania: kim jest Twój idealny klient, ile ma lat, co robi, jakie ma marzenia, jak korzysta z sieci i z jakimi problemami się zmaga. Więcej na temat person marketingowych przeczytasz w innym wpisie na moim blogu. Co ciekawe, pomocna może okazać się również Twoja bezpośrednia konkurencja. Sprawdź, co robi, a zwłaszcza — kto śledzi i komentuje jej profile. Sama robię to regularnie i muszę przyznać, że to prawdziwa kopalnia danych i cennej wiedzy.


Krok 2: zbuduj autorytet i zyskaj ich zaufanie

Ludzie nie kupują od obcych, ale to już pewnie wiesz. Żeby sprzedawać skutecznie — musisz stać się osobą lub marką, której zaufają. Możesz to zrobić na kilka sposobów:

  • konsekwentnie dostarczając wartościowe treści;

  • dzieląc się swoją ekspertyzą (case studies, efekty pracy, kulisy projektów itp.);

  • angażując się w dyskusje branżowe i pojawiając się na wydarzeniach;

  • pokazując dowody, że to, co robisz — działa (opinie klientów, zdjęcia wyników itp.).

Jednak pamiętaj — budowanie zaufania, a w dalszej kolejności — społeczności wokół swojej marki to długoterminowa strategia. Nie oczekuj, że uda Ci się zrobić to w kilka dni czy tygodni.


Krok 3: twórz angażujące treści (ale takie, które przekładają się na sprzedaż)

Po czym poznać naprawdę świetny content? Czy to taki, który zbiera dużo lajków? Czy to taki, pod którym ludzie angażują się w dyskusje i podają dalej? Pewnie tak, ale… wszystko zależy od celu, branży, publiki.

Sama działam według mojego systemu i tego też uczę moich klientów, aby wiedzieli, dokąd idą, a ich działania były odporne na trendy. Wiem też, że warto sięgać po różne rozwiązania. Począwszy od storytellingu (sprawdź mój artykuł na ten temat), poprzez user generated content (treści tworzone przez samych użytkowników) czy treści edukacyjne, na bardziej rozrywkowym contencie kończąc.

Formaty treści? Testuj różne formaty treści (od tekstów i grafik, poprzez krótkie i dłuższe wideo, aż po live’y) - różnorodność jest bardzo ważna.


Krok 4: prowadź skuteczne kampanie (pamiętaj o mierzeniu skuteczności, testach i optymalizacji)

Organiczny zasięg (jeśli go masz) - jest świetny. Spójrzmy jednak prawdziwe w oczy — w wielu branżach, przynajmniej na początku Twojej social mediowej drogi, nie obejdzie się bez budżetu na reklamę płatną (np. Facebook i Instagram Ads).

Aby wydać go najlepiej, jak się da (czytaj: zapłacić mało, zyskać dużo) - odpowiednio się do tego przygotuj. Przygotuj również swój profil.

Określ budżet, cel kampanii oraz grupę docelową. Przygotuj przekonujące komunikaty (teksty, grafika, filmy), uruchom, a następnie — regularnie testuj i optymalizuj (w końcu nie każda reklama zadziała od razu tak, jak byś sobie tego życzyła). Reklama bez mierzenia wyników jest trochę bez sensu. Dlatego polecam Ci śledzić, chociaż kilka kluczowych wskaźników, w tym: współczynnik konwersji, koszt pozyskania klienta oraz zwrot z inwestycji. Oczywiście, jest ich znacznie więcej. Jednak myślę, że te powinny interesować Cię najbardziej.

P.S. Jeśli nie masz czasu, umiejętności, wiedzy lub zwyczajnie chęci — możesz to zlecić freelancerowi lub agencji marketingowej.


Krok 5: nie bój się korzystać z technologii

To szczególnie ważne, jeśli działasz sama lub w małym zespole. Wówczas technologia może nie tylko znacząco ułatwić Ci sprzedaż - ale również mocno odciążyć od nadmiaru codziennych obowiązków:

  • raz zaprogramowane chatboty, które będą odpowiadać na podstawowe pytania 24/7;

  • automatyczne sekwencje wiadomości, które będą wysyłane po określonych akcjach;

  • aż wreszcie — sztuczna inteligencja, którą możesz zaangażować do wielu różnych zadań. Mogłabym tak wymieniać w nieskończoność.

Pamiętaj, że żadne narzędzie i technologia nie może zastąpić Ciebie i Twojej autentyczności. Ludzie prędzej czy później wyczują, że nie rozmawiają z Tobą tylko z botem. Dlatego unikaj generycznych treści, banałów i automatyzuj to, co

faktycznie daje wartość i buduje przewagę.


Krok 6: nie zaniedbuj obsługi klienta (jeśli raz kupił — może to zrobić ponownie!)

W zasadzie cały ten punkt udało mi się zmieścić w tym jednym nagłówku. Niech przyświeca Ci idea pod tytułem: „zadowolony klient = większa sprzedaż”. Nie dość, że z dużym prawdopodobieństwem wróci do Ciebie po kolejne zakupy, to istnieje również spora szansa, że poleci Cię innym.

Oczywiście, dobra obsługa nie ogranicza się tylko do bezproblemowego przyjęcia płatności i wysłania produktu (lub wykonania usługi). „Dobra obsługa klienta” oznacza także sprawne odpowiadanie na pytania, wsparcie w procesie zakupowym, rozwiązywanie problemów posprzedażowych (np. jeśli na problem z użytkowaniem Twojego produktu), a także radzeniem sobie z reklamacjami.


Naucz się sprzedawać na Instagramie!

Zapisz się na szkolenie indywidualne, dla Twojej grupy lub mentoring. 🚀 Poznaj mój system sprzedaży, metody i schematy, które ułatwią Ci zrozumienie, jak wygląda proces sprzedaży na mediach społecznościowych.


jak sprzedawać na instagramie

 
 
bottom of page