Social media z perspektywy pokoleń. Jak kupują Zetki,Millenialsi i Xy?
- Karolina Orzechowska

- 22 lis
- 3 minut(y) czytania
Zaktualizowano: 23 lis
Każde pokolenia ma swoje przyzwyczajenia, wartości oraz ogólny sposób na życie. Co za tym idzie — charakteryzuje się również różnym podejściem do kwestii zakupów czy social mediów. Dlatego, jeśli chcesz skutecznie sprzedawać online, musisz wiedzieć, komu, a co najważniejsze — jak myślą i działają Twoi odbiorcy. Nie wiesz? Nie ma problemu, bo w tym artykule opowiem Ci o wszystkim, o czym musisz wiedzieć.
Poznaj trzy kluczowe pokolenia — ich preferencje, sposób korzystania z social mediów i to, jak do nich dotrzeć ze swoją ofertą.
Pokolenia Z, Millenialsi i X — kim oni są? Charakterystyka i różnice demograficzne.
Zanim przejdę do tego — pora na krótkie wprowadzenie. W końcu nie każdy musi znać na pamięć te grupy.
Pokolenie X (osoby urodzone między 1965 a 1980 rokiem). Pamiętają świat bez internetu, ale nauczyły się go używać. Cenią stabilność, lojalność i tradycyjne wartości rodzinne. Są otwarci na technologie, ale podchodzą do nich z pewną rezerwą.
Millenialsi tzw. pokolenie Y (urodzeni między 1981 a 1996 rokiem). Można powiedzieć, że dorastali razem z internetem. Pamiętają, gdy nie było jeszcze smartfonów, ale jednocześnie jako pierwsi zaczęli korzystać z social mediów. Szukają autentyczności, zrównoważonego rozwoju i work-life balance.
Pokolenie Z — Zetki (urodzone między 1997 a 2012 rokiem). W przeciwieństwie do powyższych - nie znają świata bez internetu i smartfonów. Brak YouTube, Instagrama czy TikToka jest dla nich nie do wyobrażenia. Cechuje ich świadomość społeczna, inkluzywność, różnorodność i transparentność.
Jak z social mediów korzystają przedstawiciele poszczególnych pokoleń?
Każde pokolenie ma swoje ulubione platformy i swój sposób ich użytkowania. Znajomość tych różnic to podstawa skutecznego marketingu, o którym zaraz Ci opowiem.
#1 Pokolenie X w socialach
Podchodzą do nich selektywnie i z pewnym dystansem. Najczęściej da się ich spotkać na Facebooku oraz LinkedInie, rzadziej Instagramie. Cenią wartościowe treści, choć czasami dają się nabrać na różnej maści virale i clickbaity. Ich decyzje zakupowe są raczej przemyślane i poprzedzone researchem (online i offline). Lubią mieć pewność, że widzą produkt na żywo (jeszcze przed zakupem), ale coraz chętniej kupują też online (zwłaszcza to, co już znają). Znaczenie mają dla nich: dobra obsługa klienta, możliwość zwrotu i jasne warunki transakcji.
#2 Millenialsi w social mediach
Znajdziesz ich Instagramie, Facebooku, LinkedInie, X (Twitterze), YouTube oraz TikToku, czyli… praktycznie wszędzie. Konsumują treści szybko, ale selektywnie — doceniając autentyczność i ufając rekomendacjom osób, które śledzą i które wydają się im prawdziwe (stąd duża popularność user generated contentu).
Zakupy zaczynają od researchu — czytają opinie użytkowników, sprawdzają rekomendacje influencerów oraz pytają swoich znajomych. Cenią również personalizację, a same transakcje odbywają głównie online (e-commerce) - kupując
bezpośrednio z telefonu i płacąc mobilnie (BLIK, Apple Pay itp.). Sama należę do tego pokolenia i doskonale wiem, jak działa ten mechanizm. Jeśli zakupy są trudne i wymagają zbyt wielu kroków — zazwyczaj rezygnuję i idę tam, gdzie są prostsze.
#3 Zetki i ich relacja z social mediami
Ich aktywność skupia się wokół TikToka, Instagrama, gdzie królują formy video. Social media stanowią ważną i integralną część ich życia. Preferują krótkie, wizualne i interaktywne formaty. Zamiast długich tekstów, wolą obejrzeć krótkie video.
Oczekują personalizacji (albo nawet hiperpersonalizacji). Preferują autentycznych influencerów oraz transparentne marki z wartościami. Kupowanie? Jeszcze szybciej i jeszcze wygodniej niż w przypadku Millenialsów. Najlepiej, jeśli po zobaczeniu czegoś w
socialach — od razu będą mogli kliknąć i to zamówić. Bez zastanowienia, bez długiego researchu i bez oczekiwania.
Jak im sprzedawać? Jaki marketing działa na poszczególne grupy pokoleniowe?
Dla pokolenia X postaw na wartościowe treści i edukację. Pomogą Ci w tym artykuły blogowe, webinary, e-booki, case studies i przykłady zastosowań Twoich produktów. Postaw na profesjonalną komunikację i kampanie pokazujące stabilność Twojej marki. To pozwoli zbudować długotrwałe relacje. Szybkie efekty? Nie z nimi. Pokolenie X potrzebuje czasu, aby Ci zaufać.
Dla Millenialsów podkreśl autentyczność i zaangażowanie społeczne. Wesprą Cię w tym autentyczne treści, posiłkowanie się dopasowanymi influencerami oraz kampanie prezentujące wartości Twojej marki. Wybieraj personalizację, programy lojalnościowe i nie zapominaj o mobile-first. Pamiętaj, że często kupują coś więcej, niż tylko Twoje produkty lub usługi. Dla nich też liczy się idea.
Dla pokolenia Z liczy się kreatywność, dynamika, autentyczność i brak nudy. Mając te informacje staraj się tworzyć krótkie video - nastawione na rozrywkę, ale z pewnym przesłaniem. Unikaj sztuczności, a zamiast niej - personalizuj. Możesz też sięgać po techniki, które nie koniecznie sprawdzą się przy innych grupach (np. memy i nawiązywania do bieżących trendów). I zapamiętaj: Zetki wyczują fałsz. Bądź transparentny, pokazuj kulisy, przyznawaj się do błędów.
Naucz się sprzedawać na Instagramie!
Zapisz się na szkolenie indywidualne, dla Twojej grupy lub mentoring. 🚀 Poznaj mój system sprzedaży, metody i schematy, które ułatwią Ci zrozumienie, jak wygląda proces sprzedaży na mediach społecznościowych.



